Dit zijn de dresscodes voor de verschillende managementlagen

Werk je als manager bij een bedrijf en is er geen ‘formele’ dresscode? Tien tegen één dat er dan toch onuitgesproken kledingvoorschriften zijn. Met deze tips kom je representatief op je werk, in welke managementlaag je je ook bevindt!
Over het algemeen geldt: hoe hoger je je in de hiërarchie bevindt, hoe soberder de dresscode. Waar iemand uit het uitvoerend management prima wegkomt zonder das of met een felgekleurd overhemd, geldt in de bestuurskamer dat zowel mannen als vrouwen eenvoudige twee- of driedelige kostuums met een wit overhemd dragen, zonder accessoires (of ze moeten erg exclusief zijn). In het middenmanagement is er een compromis: een zakelijk pak, wat echter wel gekleurd mag zijn, voor zowel mannen als vrouwen. Saillant detail: op alle managementlagen worden vrouwen nog geacht om hakken te dragen!
Lees hier het hele artikel.

























Voor zo’n geemancipeerd platform als dit, is dit een behoorlijk ouderwets artikel met achterhaalde ideeen. Een net pak of dure das bepaalt niet wat iemand in zijn of haar mars heeft en we moeten ons ook nooit door dergelijke zaken in de luren laten leggen. Represeentatief uiterlijk oke, maar of iemand hakken draagt of niet maakt werkelijk geen enkel verschil voor wat er in iemands hoofd zit.
Toch wel Anne-Claire. Mensen worden wel degelijk beïnvloed door ‘de verpakking’. Niet alleen de eerste indruk, maar ook de tweede en de derde. Zoals we ook nog steeds beïnvloed worden of een prestatie geleverd wordt door een man of een vrouw. Eenzelfde prestatie, geleverd door een man, wordt als beter beoordeeld. Oneerlijk, jazeker! Onnozel, ook dat! Kun je er wat aan doen? Ja, ten dele; in ieder geval zorgen dat je verpakking congruent is met je boodschap. Dus als jij bij het management wil horen moet je zorgen dat je uitstraalt dat je ‘one of them’ bent. Zo werkt ons brein nu eenmaal.