
PwC gaat AI-chatbot gebruiken die vierduizend advocaten gaat ondersteunen

In een half jaar tijd lijkt AI (artificial intelligence) compleet in ons werk geïntegreerd te worden. Zo ook bij PwC. De nieuwe chatbot van de adviseurs moet de productiviteit van de advocaten in dienst van PwC vergroten.
Zo’n vierduizend advocaten in meer dan honderd landen krijgen toegang tot de technologie. Door de chatbot moeten vooral de due diligence en regulatory compliance werkzaamheden versneld uitgevoerd kunnen worden, maar ook breder juridisch advies moet sneller kunnen met behulp van de technologie. Als de chatbot succesvol blijkt, wil het bedrijf de dienst ook in gaan zetten voor zijn belastingpraktijk.
Taalmodellen
De bot is daarom vooral geschikt voor mensen die grote hoeveelheden tekst moeten creëren of analyseren. PwC is niet de enige die AI introduceert. Zo kondigde Allen & Overy in Londen laatst aan een chatbot te lanceren die advocaten moet helpen contracten en memo’s op te stellen.
Lees het hele artikel op Advocatie
Ook interessant: ‘Aandeel vrouwen in AI-beroepen het laagst in Nederland’