
Solliciteren: Word je geïnterviewd door AI?

Chatbots worden steeds vaker door bedrijven gebruikt om sollicitanten te interviewen en te screenen.
Maar net als andere algoritmische wervingsinstrumenten, maken experts en sollicitanten zich zorgen dat deze tools vooringenomen kunnen zijn.
Begin juni was Amanda Claypool op zoek naar een baan bij een fastfoodrestaurant. Maar ze stuitte op een onverwachte en vervelende hindernis: haperende chatbot recruiters.
Een paar voorbeelden: de chatbot recruiter van McDonald’s genaamd “Olivia” keurde Claypool goed voor een persoonlijk interview, maar slaagde er vervolgens niet in om het in te plannen vanwege technische problemen. Een bot van Wendy’s slaagde erin om haar in te plannen voor een persoonlijk interview, maar het was voor een baan die ze niet kon doen. Vervolgens stuurde een chatbot van Hardees haar om te solliciteren bij een winkelmanager die met verlof was – nauwelijks een naadloze wervingsstrategie.
lees dit artikel van Rashi Shrivastava, in Forbes