3 tips voor een betere besluitvorming

3 tips voor een betere besluitvorming

Als manager, maar eigenlijk in ieder beroep, kom je dagelijks tegenover belangrijke beslissingen te staan. Alhoewel je vaak de gevolgen van je keuze niet kan inschatten, wil je toch de beste beslissing maken. Volgens HBR is het bij het maken van een keuze van belang om rekening te houden met het gevolg van die keuze en hoe wenselijk die gevolgen zijn. Om beter te worden in het voorspellen en beoordelen van het gevolg, hebben zij 3 tips opgesteld:

  1. Wees onzeker over je beslissing
    Overmoed kan ervoor zorgen dat je te gefocust bent op een bepaalde uitkomst. Als je minder zeker bent van je zaak, kan je er met meer afstand naar kijken en beoordelen.
  2. ‘Hoe vaak gebeurt dit meestal?’
    Een situatie wordt vaak positiever ingeschat dan de werkelijkheid aantoont. Hierdoor kan het zijn dat je de keuze niet objectief genoeg kan maken. Wanneer je de vraag ‘hoe vaak gebeurt dit meestal?’ stelt, kan je je beter voorbereiden op de uitkomst en gevolgen van je keuze.
  3. Bereid je voor op risico’s
    Ken je risico’s. Wanneer je je risico’s beter leert te herkennen, kan je de uitkomst ook met meer zekerheid voorspellen.

 

Klik hier om het hele artikel op MT.nl te lezen.

Over de auteur

de Redactie

Over Shenews SheNews is uitgegroeid tot de grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van vrouwen dat niet gaat over liefde, mode, sterren, ziektes en kids. In SheNews brengen we, vanuit de missie- meer vrouwen met meer plezier en meer effect aan het werk-, nieuws bij elkaar uit binnen- en buitenland rond Vrouw & Werk. . SheNews is een initiatief van SheConsult Talent & Loopbaanontwikkeling van hoogopgeleide vrouwen. De redactie bestaat uit verschillende redacteuren SheConsult-coaches, auteurs en wetenschappers.. SheConsult heeft onder meer 22 vestigingen in het land De redactie is bereikbaar via Shenews@sheconsult.nl

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Check it Out