Vrouwelijke ondernemers opgelet: 4 tips

Helaas ervaren vrouwen nog steeds veel barrières in het ondernemerschap. Genderbias speelt hierbij een rol, wat leidt tot een vermeend gebrek aan autoriteit voor vrouwelijke ondernemers. Hoewel het (nog) niet mogelijk is om seksisme volledig uit te bannen, kunnen wij wel zelf stappen zetten om autoriteit op te bouwen. Forbes heeft 4 waardevolle tips samengesteld om je te helpen bij dit proces:
- Hou je doel vast!
Uiteindelijk komt je vermogen om autoriteit op te bouwen van binnenuit – van hoe jij jezelf en je bedrijf ziet. Als je jezelf naar beneden praat, dat je niet thuishoort in de zakenwereld, zul je niet lang standhouden. Waarom wil je je eigen bedrijf runnen? Waarom wil je je product of dienst op de manier aanbieden zoals je dat doet? Wanneer je deze kenmerken voor jezelf duidelijk kunt definiëren, kun je beter leren hoe je deze dingen overtuigend en effectief aan anderen kunt communiceren. - Laat je track record zien
Bij het opbouwen van autoriteit is wat je doet voor klanten en prospects veel belangrijker dan wat je zegt. Wanneer je op zoek bent naar extra financiering of een grote klant, moeten ze bewijs zien dat je je beloften nakomt. - Beheer en vertel je eigen verhaal
Het is belangrijk om bewust te zijn van hoe je je eigen verhaal vertelt. Denk aan de unieke details van je achtergrond die je bijzonder gekwalificeerd maken om je bedrijf te leiden. Met andere woorden: Je moet een sterk persoonlijk merk opbouwen. Dat gebeurt niet alleen door een goed cv te hebben. Deel je inzichten en kennis, bijvoorbeeld via blogs, gastartikelen, social media en andere middelen. Onze hersenen houden van een goed verhaal. En wanneer we die verhalen vertellen, bouwen we aan vertrouwen en geeft het ons autoriteit en geloofwaardigheid. - Hou vol!
Ongeacht de branche, afwijzing zal een constant aspect van ondernemerschap zijn. Succesvolle vrouwelijke ondernemers geven niet op na de eerste afwijzing – of de tiende. “Eén persoon die nee zegt, betekent niet dat je project dood is. Werk eraan en pitch het opnieuw,” zegt Erika Schlick van The Trail to Health. “Dit is moeilijk om doorheen te gaan, vooral in de vroege stadia van je bedrijf. Laat de mening van één persoon je visie of doelen niet verpesten. Het kan je wel inzicht geven om je visie aan te passen, maar blijf vasthouden aan wat je wilt bereiken.”
Lees het hele artikel hier.
























