Heb je last van het ‘likeability paradox’ op werk?

Heb je last van het ‘likeability paradox’ op werk?

Vrouwen vinden dat ze aardig gevonden moeten worden om succesvol te zijn op het werk, maar worden minder  aardig worden bevonden wanneer ze succesvol zijn.


Het is bekend dat vrouwen op het werk te maken krijgen met talloze barrières, van de loonkloof tussen genders tot ongelijke kansen op C-niveau. Maar er is één fenomeen dat nauwelijks besproken wordt op de werkvloer, hoewel vrouwen uit alle sectoren het ervaren: het likeability paradox. Als je je ooit hebt afgevraagd of je team je wel leuk genoeg vindt, je je zorgen hebt gemaakt over het te assertief overkomen in een vergadering of je toon hebt aangepast om zachter en minder agressief over te komen, is het waarschijnlijk dat je erdoor beïnvloed bent.

Aardig of succesvol?
In essentie komt het likeability paradox erop neer dat vrouwen aardig gevonden moeten worden om succesvol te zijn op het werk, maar minder aardig worden bevonden wanneer ze succesvol zijn. Misschien niet verrassend is het omgekeerde bewezen voor mannen, die juist aardiger worden gevonden naarmate ze hogerop komen in hun carrière.

Ontelbare onderzoeken hebben aangetoond dat vrouwen zich anders moeten presenteren ten opzichte van mannen om vooruit te komen op het werk. Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die net zo hard onderhandelen als mannen, vaak niet geliefd zijn en worden gezien als overdreven veeleisend. 

7% vs 57%
Misschien is dat de reden waarom in een enquête onder afstuderende studenten, Linda Babcock van de Carnegie Mellon University, ontdekte dat slechts zeven procent van de vrouwen probeerde te onderhandelen over hun eerste baanaanbieding, vergeleken met 57 procent van de mannen.

Lees dit interessante stuk in Harper’s Bazaar.

Over de auteur

Linda de Vries

Linda de Vries (pseudoniem) schrijft af en toe voor SheNews vanuit een grote betrokkenheid met het thema gendergelijkheid op het werk.

Check it Out