Select Page

Thuis uitzieken niet het beste bij burn-out

Thuis uitzieken niet het beste bij burn-out

In de rubriek “Burn-Out Bullshit” van Intermediair worden feiten en fabels over burn-out onderzocht. Ze gaan in gesprek met experts Toon Taris en Klaran van ‘t Vie.  Met deze keer: “Je herstelt het beste als je thuis gaat uitzieken”. Het klinkt misschien logisch: burn-out hangt sterk samen met een hoge werkdruk en met stress, dus zou je dit volledig moeten ontwijken om te herstellen van je burn-out. Je bent ziek, dus wacht je tot je weer helemaal de oude bent en dan kom je pas weer terug. Je gaat je batterij weer opladen. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen die snel weer beginnen met werken, al dan niet op therapeutische basis, er sneller bovenop komen dan mensen die thuis proberen uit te zieken tot de burn-out helemaal over is. Dit bevestigt Klaran van ‘t Vie, arbeids-en organisatiepsycholoog, in gesprek met Intermediair. “Wie een burn-out heeft, moet leren om dingen anders te doen. Dat gebeurt tijdens begeleiding, die uiteraard in het begin wel gecombineerd wordt met rust. Maar als de energie weer op zo’n 50 of 6- procent is, dan is het goed om weer een paar uur per week te beginnen met taken die weinig tijdsdruk hebben en weinig verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Op die manier kunnen ze hun nieuwe patronen ook rustig aanleren op hun werk.” Dit betekent natuurlijk niet dat je na twee weken weer fulltime bezig moet zijn, maar wel dat een rustige opbouw de voorkeur heeft boven thuiszitten.

Lees het volledige artikel “Je herstelt het best als je thuis gaat uitzieken” van Intermediair via deze link.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!