Select Page

Powernap op het werk? Goed voor de concentratie

Powernap op het werk? Goed voor de concentratie

Bij grote bedrijven als Google, Uber en Ben&Jerry’s is het heel normaal: even een powernap doen tijdens de werkuren. In een eerder artikel vertelden we al over de voordelen ervan. Je alertheid en concentratie gaan erop vooruit en als je 3 keer per week tijd vrijmaakt voor een powernap vermindert je risico op een hartaandoening. Genoeg reden om dit als werkgever te stimuleren, zou je denken.
Maar dat gebeurt helaas nog veel te weinig. Uit een onderzoek onder ruim 1400 participanten blijkt dat slechts 5,6% van de werknemers de gelegenheid krijgt om een kort middagdutje te doen, meldt Bedden.nl. De helft van die 5,6% blijkt ook nog eens zelfstandig ondernemer te zijn, waarbij toestemming van bovenaf dus onnodig is. Ondanks de groeiende aandacht voor het belang van slaap is een dutje tijdens de werkdag nog allesbehalve geïntegreerd in het bedrijfsleven. Een overtuigende 83,5% laat weten geen toestemming van de werkgever te krijgen of gewoonweg niet de mogelijkheid te hebben om een middagdutje te doen op het werk. Daarbij is het voor veel werknemers onduidelijk of ze wel een powernap mogen doen. Ruim een tiende van de participanten (11%) weet niet of ze een middagdutje mogen doen tijdens een werkdag.

Even dutten na de lunch
Een powernap na de lunch is veruit het meest populair, bijna 40% van de participanten kiest daarvoor. Daarna volgt een dutje net voor het avondeten (23,2%) of juist daarna (18,5%). Om van de voordelen van de powernap te kunnen genieten kun je het beste een dutje doen van maximaal een halfuur voor 3 uur ‘s middags. Anders kom je ‘s avonds moeilijker in slaap.

Kom de dag beter door
Bijna de helft van de Nederlanders noemen slaaptekort als reden voor een powernap. Anderen erkennen dat het middagdutje hen helpt om de werkdag beter door te komen. Zo’n 15% ervaart dat hun productiviteit een boost krijgt na een powernap.

Merendeel werknemers doet graag powernap
Als een powernap bij bedrijven tot de mogelijkheden behoort, maken werknemers daar graag gebruik van. 63% van de participanten waarbij een powernap is opgenomen in de arbeidsvoorwaarden, geeft aan ook daadwerkelijk te ‘powernappen’.

Populairst onder jonge werknemers
Vooral jonge werknemers houden van een powernap. Ruim een derde (33,9%) van de jongere participanten tussen de 19 en 25 jaar geeft aan gebruik te maken van een powernap. Ook bij de leeftijdsgroep erna, tussen de 26 en 35 jaar, maakt een vergelijkbaar aantal gebruik van een dutje overdag (28,8%). De oudere leeftijdsgroep is wat terughoudender, bij de participanten tussen 36 en 55 jaar maakt maar 17,9% gebruik van een powernap.

Wellicht is het voor jonge werknemers met kleine kinderen extra nodig om een powernap te kunnen doen. Gebroken nachten kunnen een nogal grote impact hebben op je alertheid en concentratie, waar een powernap uitkomst kan bieden. Onderzoek bevestigt dit: met een kort middagdutje kun je de slechte slaap van de nacht ervoor deels rechttrekken, wat de concentratie – vooral ‘s middags – ten goede komt. Zo’n dutje heeft een herstellende werking voor je lichaam, omdat het ervoor zorgt dat het niveau van het stresshormoon cortisol en adrenaline wordt verlaagd.

Dus: maak powernaps mogelijk
Volg het voorbeeld van Google en die andere megabedrijven hierin dus maar: maak het voor je medewerkers mogelijk om een powernap te doen. Vooral de medewerkers die ‘s nachts – door kleine kids of wat dan ook – minder goed slapen. Ben je werknemer en mag je hier niet over beslissen? Ga het gesprek dan aan met je leidinggevende en wijs hem of haar op de voordelen van de powernap!

 

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel van Bedden.nl

 

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!