Select Page

Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

Soms heb je het idee dat mensen geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Anderen krijgen hele volksstamen achter zich aan maar hebben eigenlijk niets te vertellen. Hoe kan het toch dat sommige mensen zo goed kunnen overtuigen? Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden en wat de reden is achter overtuigingskrachten. Ze schreef het boek “Ijs verkopen aan Eskimo’s”en vertelt er alles over op ons congres –  Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality (te Hilversum, 2 juli 2018).
In een interview met Hospitality Management vertelt van Goethem dat mensen op verschillende manieren overtuigd kunnen worden. “Soms volgen we iemand die macht heeft of kracht uitstraalt en onze ogen een autoriteit is. We denken dan dat die persoon het wel zal weten.” Maar dit is niet de enige manier om te overtuigen, stelt ze.
“We volgen ook mensen die we sympathiek vinden, een vriend of een voorbeeld, iemand die we interessant vinden,” zegt van Goethem, “Dat klinkt logisch, maar je moet daartussen kunnen schakelen om effectief te zijn. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen.”
Een combinatie werkt ook erg goed: “Het werkt voor je overtuigingskracht om alle drie de stijlen te kunnen inzetten. Hoe meer je in huis hebt van de drie verschillende stijlen, hoe meer overtuigingskracht je hebt. Als je bijvoorbeeld veel autoriteit hebt, creëer je afstand en ben je inwisselbaar voor een ander met autoriteit. Dan moet je dus vriend en voorbeeld toevoegen om écht overtuigend te zijn.”

Ontspanning: overtuigen op hersenniveau
Volgens van Goethem kan je alleen overtuigd raken als je ontspannen bent. “Het proces speelt zich af in de hersenen. Alleen als je ontspannen bent kun je je openstellen voor de ander. En dan ook pas voor de boodschap. Dat speelt als geen ander in de hospitalitybranche. Daar draait alles om de ontspanning van je gasten. Dus ook daar spelen autoriteit, vriend en voorbeeld een rol. Als je je presenteert als het beste hotel, stel je je op als een Autoriteit. Als je de beste service biedt of een goed bereikbare locatie, ben je een Vriend. En ook hierin geldt weer: een combinatie van deze drie is het beste. Dus zorg ervoor dat je krachtig, bijzonder én sympathiek bent.”

Jongens als Autoriteit, meisjes als Vriend
Wanneer aan haar wordt gevraagd of er een verschil is tussen mannen en vrouwen, antwoordt van Goethem: “Gechargeerd gesteld leren jongens al jong om autoriteit uit te stralen, twerwijl bij meisjes sympathiek zijn wordt aangemoedigd. En ook op het professionele vlak zijn er verschillen in mannelijk en vrouwelijk leiderschap. In het algemeen zijn mannen dus meer gewend om autoriteit uit te stralen en zijn vrouwen beter in de vriendstijl. Mensen die als vriend overkomen, krijgen vaak het advies om minder aardig te zijn. Dat is een stomme tip. Ze kunnen beter méér autoriteit en voorbeeld toevoegen, De kunst is ook om uit te zoeken wat het beste bij jou past. En daarbij kun je leren van hoe anderen het doen.”

Geweldige ideeën hebben overtuigingskrachten nodig
Waarom overtuigen zo belangrijk is legt van Goethem duidelijk uit. “Er gaan veel geweldige plannen verloren omdat degene die ze brengt te abstract of te bescheiden was. Wat mij betreft moet dat stoppen. Het liefst zou ik willen dat de beste plannen winnen en dat mensen met geweldige ideeën gehoord worden. En daar help ik hen bij.”

Meer van Pacelle van Goethem? Tijdens het congres vertelt zij over best practices en inspirerende voorbeelden. Ze laat bezoekers oefenen met verschillende stijlen en geeft praktische tips.

De congrespagina vind je hier: https://shenews.nl/congres/
Het originele artikel van Hospitality Management lees je hier terug.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!