Select Page

Jong talent trek je niet meer met een dure leaseauto

Jong talent trek je niet meer met een dure leaseauto

Als werkgever en HR-team wil je graag goede werknemers aantrekken én vasthouden. En met jou willen vele andere organisaties hetzelfde. Vooral als grote corporate of multinational is het werven van talent moeilijker geworden. Hoe komt dat? De beslissers en HR-managers van nu, geboren voor 1980, gebruiken verouderde methoden in de strijd om talent. De wervingscampagnes die zij opzetten zijn geschikt voor hun eigen generatie, generatie X (geboren tussen 1961 en 1980). Voor hen zijn een dure leaseauto of bonus motivators. Generatie Y (geboren tussen 1981 en 2005) echter, hecht meer waarde aan een organisatie met een heldere missie en ontwikkelingsmogelijkheden. Zó kun je jonge werknemers aantrekken en vasthouden, stelt Johan Veneman, change agent en co-founder van Mind Work Productions.

Minder interesse voor grote corporates
Een aantal jaar geleden was de situatie nog heel anders, vertelt Veneman. “Toen werkten bijvoorbeeld advocaten zich tien jaar kapot met als motivatie the holy grail: partner worden. De generatie van nu heeft die drive veel minder en brengt liever tijd door met het gezin. De balans tussen werk en privé, de vrijheid om werktijd zelf in te delen, is een belangrijk thema. Daarnaast zijn millennials ongeduldig. Zij gaan liever aan de slag bij een start-up omdat zij willen zien wat hun betekenis is, wat zij bijdragen aan het grotere geheel.”

In een grote organisatie zijn resultaten minder snel zichtbaar, maar om jong talent te trekken moet daar dus iets in veranderen. Veneman draagt daar oplossingen voor aan: “Dat kan bijvoorbeeld door agile te gaan werken. Via scrum laat elk teamlid elke week zien wat de resultaten zijn. De werkgever biedt werknemers op deze manier inzicht in wat zij voor de organisatie betekenen. Wat ook helpt, is om de werknemers direct feedback te geven en hierbij niet te wachten op het handjevol voortgangsgesprekken elk jaar. De directe manier is veilig en biedt meteen aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling, wat ook een belangrijk punt is. Hoe kunt u hier meer aandacht aan besteden? Denk bijvoorbeeld aan een constructie waarbij werknemers vier dagen werken en één dag training of coaching krijgen.”

Geen directieve leiderschapsstijl meer
Veneman vertelt dat het ook belangrijk is om de manier van leidinggeven te veranderen. “De oude, directieve manier werkt niet zo goed meer. De millennial wil ’s middags naar yoga en klapt vervolgens de laptop ’s avonds nog even open nog wat te werken. Zij combineren werk en privé op een hele andere manier dan generatie X. Als beslisser geboren voor 1980 moet u zich daarom bewust zijn dat uw mentaliteit anders is dan hoe generatie Y in hun werk staat. Dat vraagt om reflectie. Het oude paradigma van hard werken, werkt dat nog wel? Of kunt u beter met een andere mentaliteit naar mensen kijken? U kunt uw wervingscampagne nog zo mooi aankleden en communiceren, maar als het blijft bij windowdressing, gaat het doel alsnog verloren.”

Ook feminiene spelregels?
Jong talent vindt de werk-privé balans dus belangrijker dan heel hard werken en werkt liever in een horizontale werkomgeving met flexibele werktijden. Mooi, want dat past goed bij hoe vrouwen in ‘t algemeen in het leven staan. Ook voor hen zijn die bonus en auto niet zo interessant, maar flexibiliteit met een goede werk-privé balans wel. Als organisaties zich gaan aanpassen aan de wensen van generatie Y, lijkt het erop dat de gangbare masculiene spelregels in het bedrijfsleven worden aangevuld met feminiene spelregels. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn!

 

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel van ManagersOnline

 

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!