Select Page

Digitale revolutie heeft grote gevolgen voor work-life balance

Digitale revolutie heeft grote gevolgen voor work-life balance

Door snelle digitale ontwikkelingen verandert de manier waarop we werken, zo schrijft website Customer Talk. Customer Talk ging in gesprek met de directeur van verzuimverzekeraar Sazas, Hans van Bussel. “Niet alleen het werk verandert, maar ook de verhouding tussen werkgever en medewerkers en zelfs het ziekteverzuim.” In de komende jaren zal er waarschijnlijk meer nadruk komen te liggen op duurzame inzetbaarheid en sociale mobiliteit, voorspelt van Bussel.  Op die manier worden kansen voor werknemers vergroot om een betekenisvol bestaan op te bouwen – zowel binnen als buiten je betaalde baan. Met nieuwe technologische ontwikkelingen komt work-life balance daarmee dus steeds meer op de voorgrond te staan. Ook helpt dit bedrijven om dynamischer te worden. Zo kan worden ingespeeld op snelle veranderingen.
Van Bussel beschrijft dat zijn bedrijf met name gericht is op de agrarische sector, maar net als in andere sectoren  ook daar wordt het werk steeds meer high tech. Dat vraagt om hoger geschoold personeel en zorgt voor een verandering in verzuim: “Fysieke klachten maakten plaats voor burn-out klachten. Ook de vergrijzing heeft invloed op het verzuim: oudere medewerkers zijn niet vaker ziek, maar wel langer.”

Het voorkomen van verzuim benoemt van Bussel als belangrijkste punt, samen met duurzame inzetbaarheid. Dat wil zeggen dat het bedrijf en medewerkers in staat moeten zijn om met de constante verandering om te gaan van de maatschappij, ze moeten wendbaar blijven. Ook sociale mobiliteit is belangrijk: omdat een betekenisvol bestaan vaak niet meer in dezelfde baan of bij dezelfde werkgever te vinden is. “Als dat besef eenmaal is ontstaan ontwikkelen medewerkers een andere motivatie, voor hun carrièrepad en hun levenspad. Zij verwachten dan ook andere zaken van hun baan en werkgever.”

Een voorbeeld van een nieuwe manier om de balans tussen werk en privé te bevorderen, zie je terug bij de supermarktketen Lidl. Vanaf 1 september kiest de Belgische tak van de Lidl voor een nieuwe regel die moet bijdragen aan het verbeteren van de work-life balance. Wanneer je na 18.00 uur een interne e-mail verstuurt, krijgt je collega hem pas de volgende dag om 7.00 uur. In het weekend e-mailen wordt ook aangepakt: deze berichten komen pas op maandagochtend in de mailbox terecht. Zo wil Lidl medewerkers de kans geven om “hun hoofd volledig leeg te maken”. Op deze manier kan je wel nog even een e-mail sturen, maar wordt er geen onderlinge druk uitgeoefend om na een lange dag werken nog mails te beantwoorden. Mails van buitenaf komen nog wel aan en voor bepaalde afdelingen en functies, zoals de klantenservice, is een uitzondering gemaakt.

Dit artikel is gebaseerd op de volgende bronnen. Klik op de titel om de originele artikelen te lezen. 
Lidl pakt intern e-mailen aan: ‘s avond en in weekend komen mails niet aan” van het AD. 
Digitale revolute heeft grote gevolgen voor werk en verzuim” van Customer Talk

 

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!