Selecteer pagina

7 tips voor mentale veerkracht

7 tips voor mentale veerkracht

In het Tijdschrift voor Positieve Psychologie (waar wij erg van houden!) vonden we een artikel met 7 tips voor meer mentale veerkracht. Nu weten we allemaal dat goed eten, goed slapen en veel bewegen basisvoorwaarden zijn voor mentale veerkracht. Maar je kunt nog meer doen! Met de volgende 7 tips kun je werken aan het vergroten van je mentale veerkracht.

1. Zeg ‘stop’ tegen gepieker
Als je piekert, maak je je zorgen over wat (misschien) gaat gebeuren. Maar of de toekomst er echt zo uit gaat zien, weet je niet. Wat zonde en vooral nutteloos! Op dit moment is er immers niks aan de hand en zou je plezier kunnen hebben. Zeg daarom direct ‘stop’ als je gedachten de verkeerde kant opgaan. Breng je aandacht heel bewust terug naar het nu. Als je je volledig concentreert op wat je nu ziet, proeft en ruikt, kun je niet meer piekeren over wat nog moet komen.

2. Geef jezelf een portie geluksvitaminen
Sta elke dag stil bij wat mooi en goed is in jouw leven, dan ontwikkel je vaardigheden om ‘vanzelf’ het positieve te zien. Daar wordt je ècht gelukkiger van

3. Kom uit de slachtofferrol
Soms heb je pech in het leven. maak daarover te lopen klagen en zeuren helpt niet. Kijk welke stap je kunt zetten om jouw situatie beter te maken.

4. Bedenk: het hoeft niet altijd zo te blijven
Tegenslag en verdriet kunnen je flink uit balans brengen. Geef je gevoelens de ruimte maar bedenk ook: het doet nu veel pijn, maar dat blijft niet zo. Achter de wolken schijnt de zon! Altijd!

5. Kies wat je aandacht geeft
Kies bewust welke zaken jouw energie en emoties waard zijn. Vraag je steeds af: kan ik hier iets aan doen? Zo ja, bedenk dan welke stap je kunt zetten. Is het antwoord ‘nee’? Richt je aandacht dan op iets anders.

6. Stop je problemen in een la
Stop in gedachten elk probleem (en de bijbehorende emoties) in een denkbeeldige la en doe die goed dicht. Trek vervolgens één la tegelijk open. Dat geeft jou de rust om helder te blijven denken.

7. Hou op met doemscrollen
Doemscrollen is de hele dag op je telefoon het (slechte) wereldnieuws en tragische verhalen opzoeken. En daar wordt je niet alleen heel verdrietig van, het put je mentaal ook uit.  Kies 1, maximaal 2 momenten op de dag waarop je naar het nieuws kijkt, en hou je daar aan. Het zal je goed doen!

Veel van deze tips vindt je ook terug in het boek van managementgoeroe Steven Covey: 7 habits of highly effective people. Als je hier nog niet bekend mee bent is dat echt een aanrader!

Lees hier het hele artikel op Tijdschrift voor Positieve Psychologie

Meer over veerkracht, lees hier

 

 

Over de auteur

de Redactie

SheNews is uitgegroeid tot de grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van vrouwen dat niet gaat over liefde, mode, sterren, ziektes en kids. In SheNews brengen we, vanuit de missie (meer vrouwen aan de top), nieuws bij elkaar uit binnen- en buitenland. Aandacht voor commerciële projecten is mogelijk als het past binnen de redactionele formule. SheNews is een initiatief van SheConsult Talent & Loopbaanontwikkeling. De redactie bestaat uit diverse redacteuren en diverse SheConsult-coaches als gast-redacteur. SheConsult heeft onder meer 17 ervaren loopbaancoaches werkzaam in het hele land. De redactie is bereikbaar via info@sheconsult.nl

Zoek op onderwerp

InCompany Corona Coaching

Corona coaching incompany

Organiseer straks weer een inspirerend event op jouw bedrijf en netwerk

Vlogs: Tips & Cases

advertentie

Banner-iConneqt-alg-t350x350

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!