5 tips om je werkgeluk te vergroten

5 tips om je werkgeluk te vergroten

Als stress- en burn-outcoach weet ik hoe belangrijk het is om jouw werkgeluk op orde te hebben. Wanneer dat namelijk langere tijd niet het geval is ga je risico lopen op een energielek. En als dat maar weer lang genoeg aanhoudt ligt een burn-out op de loer.

Geluksbeleving op het werk heeft een grote invloed op de mentale gezondheid van iemand. Ik wil je dan ook graag 5 tips geven om jouw werkgeluk te monitoren en zo nodig te vergoten:

1. Inzicht krijgen in jouw huidige situatie

We rennen in de huidige tijd vaak maar door. Tijdens de vakantie reflecteren we maar al snel gaat het leven weer zijn gewone gang. Herken jij dat? Maak ruimte en tijd voor reflectie zodat jij inzicht krijgt over de volgende punten:

  • jouw energiegevers en -vreters in het werk
  • waar word jij blij van en komt dat vaak genoeg in de week aan bod?
  • helpt jouw huidige baan je naar een punt in de toekomst waar jij wilt zijn?
  • jouw mindset bepalen

Ga eens na welke gedachten jij hebt over jouw werk en schrijf ze op. Wat is überhaupt jouw overtuiging over werk in jouw leven, hoe belangrijk is het? Zou je daar graag anders over willen denken? Wanneer je merkt dat je een negatieve gedachte hebt die jou een negatief gevoel geeft, probeer dan eens het positief tegenovergestelde te denken en merk in hoeverre dat een verandering voor jou oplevert.

2. Spreek je uit en stel je grens

Het kan zijn dat jij erachter komt dat er aspecten zijn in jouw werk of de omgang met jouw collega’s of leidinggevende waar jij op leeg loopt. Wat houdt je tegen om voor jezelf op te komen en je uit te spreken? Misschien een grens te trekken? Stel jezelf de volgende vragen:

  • waar heb je echt genoeg van?
  • wat gebeurt er als dat niet verandert?
  • welke excuses gebruik je om niet te veranderen?
  • wat loop jij dan mis in jouw (werk)leven?
  • kom in actie

3. Borgen van jouw werkgeluk

Wat is er nodig om de eerste stap te zetten richting jouw werkgeluk? Met wie moet je het gesprek aangaan? En wat heb je nodig om dat gesprek goed te voeren?

4. Check met enige regelmaat hoe je ervoor staat

Dat kun je bijvoorbeeld doen door jezelf ieder kwartaal de vraag te stellen: welk cijfer geef ik mijn werkgeluk op een schaal van 0 tot 10 en waarom?

5. Gun jezelf een fijn (werk)leven!

Soms helpen we makkelijker een ander dan onszelf en gunnen we die ander meer. Maar om je werkgeluk te creëren, moet je het jezelf wel gunnen. Geef jezelf die prioriteit, zodat je ook weer meer energie hebt om te geven.

Sonja Jansen is stress- en burn-out coach.

Ook interessant: Heb je in de vakantie voldoende kunnen opladen?

INCOMPANY TRAINING
.

Check it Out