Select Page

Wat zeg je tegen iemand met een burn-out? 5 tips

Wat zeg je tegen iemand met een burn-out? 5 tips

Louël de Jong had zelf een burn-out. Maar wat zeg je nou eigenlijk tegen je vriend(in) als je hoort dat hij of zij met een burn-out thuis zit? Louël zet de do’s & dont’s voor ons op een rijtje.
Louël: “Heb je zelf nooit een burn-out gehad, dan is het moeilijk in te voelen. Ik wist ook nooit wat ervan te denken of vinden, tot ik zelf de klos was. Een gebroken arm of hernia begrijpt iedereen, een burn-out is complexer.” Voordat ze de do’s & don’ts uitlegt, licht ze wat belangrijke symptomen van een burn-out toe.

  • Moe. “Ik voelde me vaak loodzwaar. Veel mensen met een burn-out lukt het niet eens hun bed uit te komen. Je energievoorraad is op, tot en met de reservepot.”
  • Paniek en angst. “Was het altijd zo leuk naar de bioscoop, markt of Parijs te gaan, nu werd mijn keel dichtgeknepen bij de gedachte alleen al. Met als gevolg flinke paniekaanvallen.”
  • Twijfels. “Vond ik mijn werk ooit leuk? En mijn partner…?”
  • Uitzichtloosheid. “Wat is eigenlijk de zin van dit alles?”
  • Lichamelijk ongemak. “Van hartkloppingen tot spierpijn en zo’n beetje alles daartussen.”
  • Overgevoelig voor prikkels. “Voelde ik me al goed genoeg voor een feestje, dan kon de drukte en het geluid mij daar ineens overvallen.”
  • Word ik gek? “Die gedachte plopte weleens op en daarvan raakte ik dan weer in paniek. De vaste grond onder je is weg, waardoor je van onder tot boven zwabbert.”

Wat zeg je nou tegen iemand die deze klachten ervaart? Iets als ‘rust even lekker uit’ of ‘ga lekker een dagje naar de sauna’ is lief bedoeld, maar is eigenlijk helemaal geen passend advies. De kleinste dingen voelen voor iemand met een burn-out vaak als een enorme opgave.

Do’s & don’ts: dit zeg je tegen iemand met een burn-out
#1. Het is zoals het is
Tijdens een burn-out is iemand gewoon even niet vrolijk, accepteer dat. Het hielp Louël toen iemand tegen haar zei: “Dit is ellendig, maar het gaat voorbij. Voor nu is het niet anders. Laat het zo zijn.”

#2. Wees lief
Zachte en begripvolle woorden zijn behulpzaam. Mensen krijgen niet zomaar een burn-out, vaak zijn het harde werkers. Kwetsbaar durven zijn en even niks doen zijn ze niet gewend, dus steun hen daarin.

#3. Denk mee
Burn-out ontketent een zoektocht die onderaan begint. Wat geeft me eigenlijk energie? Waar word ik ook alweer gelukkig van? Ga niet meteen allerlei hobby’s aandragen, maar kijk of je op kleine schaal iets kunt betekenen. Zoals samen een boswandeling maken.

#4. Luister
Louël: “Ik maakte zelf laatst de fout allerlei artikelen en twee boeken aan te raden aan een vriendin met een burn-out. Ik had daar zo veel aan gehad! Ze was terughoudend. Ineens besefte ik dat dat ook mijn reactie was toen iemand zo bij mij op de stoep stond – stom!” Af en toe een tip mag natuurlijk, maar wees voorzichtig. Voor iedereen is de zoektocht, de manier van zelfanalyse, anders. Geef iemand de ruimte om zijn of haar eigen pad te bewandelen. En toon daar interesse in.

#5. Praktische hulp
Vermoeidheid, paniek en angst komen vaak voor bij iemand met een burn-out. Dus kijk of je praktisch wat voor iemand kan betekenen. Heb je tijd om een uurtje schoon te maken, eten langs te brengen of een kopje thee te zetten? Stel het voor. Vraag vooral hoe het gaat, zonder te oordelen of op te jagen. Mensen met een burn-out hebben zichzelf al lang genoeg opgejaagd.

 

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel van Louël de Jong op 365 dagen succesvol.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!