Select Page

Piekeren ook slecht voor je lijf

Piekeren ook slecht voor je lijf

’s Nachts wakker liggen van je eigen malende gedachten is nooit leuk. Maar wist je dat het ook nadelige gevolgen kan hebben voor je lichaam? Onderzoek van Caroline Schlinkert, wie promoveert op dit onderwerp, toont aan dat piekeren niet alleen psychische maar ook lichamelijke klachten kan veroorzaken – zo rapporteert RTL Nieuws. “Al van lichte stress kun je een hoge bloeddruk, rugklachten of chronische vermoeidheid krijgen.” Schlinkert omschrijft piekeren als een mechanisme om met stress om te gaan. Nadenken is normaal gesproken functioneel: “Iemand is ergens gestrest over en piekert dan over een oplossing.”Maar mensen die blijven piekeren lopen een kans op chronische problemen. “De combinatie piekeren en stress zorgt ervoor dat piekeraars vervreemd raken van hun eigen lichaam en signalen minder goed oppikken.”

Blijven hangen
In het onderzoek werd piekeren opgeroepen en ook individuele verschillen werden gevonden. “We vroegen mensen een plan te maken waar e geen zin in hebben maar wat wel moet gebeuren, zoals een nieuwe baan zoeken of een huis opruimen. Dan is er al nadelig effect op het lichaam”. Voor piekeraars is het moeilijk om dit te laten gaan. “Mensen die snel piekeren blijven hangen in negatieve gedachten en gevoelens, vooral wanneer ze gestrest zijn.” Ook lijken piekeraars veel aandacht te hebben voor disfunctionele details, zoals hartkloppingen of een droge keel. Maar wat juist functioneel is, zoals eten, dat gaat aan ze voorbij. Mensen die veel piekeren nemen vaak niet goed waar of ze honger hebben, terwijl niet-piekeraars gezonde eetlust vertonen. Tot slot wordt ook lichte stress genoemd als risicofactor voor lichamelijke klachten op lange termijn. Bijvoorbeeld: een hoge bloeddruk, rugklachten of chronische vermoeidheid.

Omgaan met stress
Allerlei maatregelen om stress te verminderen kan helpen deze klachten tegen te gaan, bijvoorbeeld een cursus mindfulness. Andere tips, zoals beschreven door RTL Nieuws zijn:
– Het piekerkwartier. Las een piekerkwartier in – een vastgesteld moment op de dag om een kwartier lang alleen maar te piekeren. Als het kwartier om is, dwing je jezelf om te stoppen. Gedachten die overdag in je hoofd opkomen schrijf je op (ook net na je piekerkwartier). Natuurlijk is het lastig om dit meteen los te laten. Om jezelf op andere gedachten te brengen op momenten dat piekergedachten in je opkomen, kun je bijvoorbeeld een moeilijke rekensom in je hoofd oplossen.  Pas op jouw moment pak je de notitie erbij om weer aan deze zaken te denken.
– Parkeer je zorgen tot morgen. Ook als je ’s nachts blijft piekeren, is het handig om een notitie te maken van waar je aan denkt. Zo heb je minder het gevoel dat je belangrijke dingen vergeet. Op die manier stel je jezelf gerust en parkeer je je zorgen.
– Ontspan. Er zijn veel verschillende ontspanningsoefeningen, zoals het omstebeurt aan- en ontspannen van al je lichaamsdelen. Deze oefening wordt bijvoorbeeld bij mindfulness gebruikt.

Bron: RTL Nieuws – teveel piekeren nadelig voor je lichaam:  kans op hoge bloeddruk en rugpijn 

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!