Select Page

Media-onderzoek toont slechte diversiteit aan in creatieve industrie

Media-onderzoek toont slechte diversiteit aan in creatieve industrie

Dat genderongelijkheid nog steeds bestaat, zien we op meerdere gebieden terug. Zo ook in de creatieve sector. Dr. Jean Grow deed wereldwijd onderzoek naar de diversiteit in de reclame- en mediawereld. Op basis van nauwkeurige cijfers van de industrie zelf ontdekte ze dat het slecht gesteld is met de diversiteit. Wereldwijd is 23,5% van alle werknemers in de creatieve industrie vrouw en maar 16,1% is creatief directeur.
Volgens Grow is het belangrijk om meer vrouwen aan te trekken: “De helft van de populatie bestaat uit vrouwen, zij maken 80% van de consumptiebeslissingen. Als hun stem meer deel uitmaakt van de boodschap, wordt de boodschap realistischer naar hoe vrouwen de wereld ervaren. En niet een soort fantasiebeeld van wat je zou moeten ervaren.” Een diverser beleid is ook zinvol voor reclamebureaus zelf. “Merken krijgen hierdoor een betere reputatie. Mensen verlangen naar authentieke boodschappen, die aansluiten bij wie ze zijn. Ik denk dat als vrouwen de consumptie aansturen, dat zeker gaat helpen,” aldus Grow.

dr. Jean Grow

Teleurstellende cijfers
In Europa is het nog slechter gesteld met de diversiteit in deze branche, maar in Nederland zijn de cijfers schokkend: 13,8% van de werknemers in de creatieve sector is vrouw en maar 4,9% is creatief directeur. Dus een groot deel van onze economie en maatschappij, draaiend op reclame, pr, media en marketing, is een mannenbolwerk.

Hoe komt dat nou, zo weinig vrouwen? Grows onderzoek wijst een aantal verschillen uit tussen mannen en vrouwen, ten nadele van de vrouwen. “Het is een feit dat mannen een hoger salaris krijgen dan vrouwen,” vertelt Grow. “En mannen maken sneller promotie dan vrouwen.”

Wat kunnen we eraan doen?
Deze genderongelijkheid kan alleen opgelost worden als er van bovenaf en onderaf aan gewerkt wordt. Ook denkt Grow dat het belangrijk is om als vrouw een rolmodel te hebben, iemand die echt gelooft dat het belangrijk is om meer vrouwen in de creatieve sector te krijgen. “Dat kan zowel een man als een vrouw zijn of een persoon met een kleur. Maar het moet wel iemand zijn die meer macht heeft en echt voor deze beweging opkomt.” Daarnaast is bewustzijn belangrijk. Het helpt als medewerkers zich er bewust van zijn dat ze geneigd zijn mensen aan te nemen die op hen lijken. Probeer doelbewust dat patroon te doorbreken.

Diversiteit is taboe
Maar van bovenaf wordt er nog onvoldoende aan gewerkt. Grow ondervindt nog weinig samenwerking van reclamebureaus. Het lijkt zelfs minder te worden. “Ik denk dat de zorgen rondom diversiteit en reclame hebben gezorgd voor veel spanning in de industrie. Zo was ik onlangs bij een bureau in New York. Ik wilde graag samenwerken aan diversiteit, etnische diversiteit in dit geval. Het bureau wilde er echter geen openbare discussie over voeren.”

Dus bij deze een oproep aan alle medewerkers en leidinggevenden van de creatieve sector: onderneem actie voor meer diversiteit. Wees je bewust van de neiging mensen die op je lijken aan te nemen, controleer gelijkheid van de salarissen voor mannelijke en vrouwelijke medewerkers en denk goed na over wie je promotie aanbiedt. Wees een rolmodel! Zo worden reclameboodschappen realistischer voor veel consumenten en verbetert de reputatie van de organisatie!

 

Klik hier voor het video-interview van Jean Grow en klik hier voor het oorspronkelijke artikel van Nieuws.nl

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!