Select Page

‘Defining success’ door Accenture

Accenture onderzoek: professionals willen succesvolle carrière én goede werk-privé balans

Amsterdam, 1 maart 2013 – Meer dan twee derde van de vrouwelijke professionals wil een succesvolle carrière én een compleet leven naast het werk. Dit geldt overigens ook voor mannen. Uit het wereldwijde onderzoek ‘Defining Success’ dat Accentureuitvoerde ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag 2013 blijkt verder dat veel respondenten de mogelijke impact op de werk-privé balans zwaar laten meewegen bij de keuze voor een baan.

70 procent van de vrouwen en mannen in het onderzoek denkt dat ze een succesvol werkend en privéleven kunnen combineren. De helft (50 procent) geeft echter aan dat dit niet gelijktijdig kan. Meer dan de helft (52 procent) heeft wel eens een aanbod voor een baan afgeslagen vanwege zorgen over het effect op de werk-privé balans. Deze balans staat met 56 procent zelfs boven andere onderwerpen die bepalend zijn voor een succesvolle carrière. Andere onderwerpen zijn geld, erkenning, en autonomie (respectievelijk 46, 42 en 42 procent).

“Tijdens een loopbaan blijven professionals hun definitie van succes herijken”, zegt Adrian Lajtha, Chief Leadership Officer bijAccenture. “De nadruk ligt afwisselend bij carrièredoelstellingen en persoonlijke prioriteiten. De huidige generatie professionals is steeds op zoek naar de juiste balans. Het is aan bedrijven om innovatieve manieren voor de ontwikkeling, groei en bloei van mensen aan te bieden.”

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat technologie een belangrijke rol speelt bij de invulling van de werk-privé balans, zijn de meningen verdeeld over de impact ervan op hun privéleven. Ruim drie kwart (78 procent) vindt dat technologie een flexibeler planning ondersteunt. Voor 80 procent van de respondenten is die flexibiliteit erg of zeer belangrijk voor de werk-privé balans. Toch geeft 70 procent aan dat technologie ook zorgt dat werk hun privéleven binnen dringt.

“Een goede werk-privé balans is voor mannen net zo belangrijk als voor vrouwen. Maatregelen om op die manier te sturen op diversiteit, zijn dan ook allang achterhaald”, zegt Katinka de Korte, managing director bij Accenture. “Diversiteit gaat door de vergrijzing en het aantal hoog opgeleide vrouwen straks gewoon vanzelf. Ervoor zorgen dat medewerkers zelf invulling kunnen geven aan hun balans heeft veel meer te maken met flexibiliteit en focus op het individu. Werkgevers doen er goed aan hier bewust van te zijn en hun manier van communiceren, werven en selecteren daar op aan te passen.”

Andere werkgerelateerde factoren die volgens het onderzoek succes op het werk beïnvloeden zijn:

Tevredenheid: 53 procent van vrouwelijke en 50 procent van de mannelijke respondenten is tevreden over hun huidige baan en zoekt geen ander werk. In het onderzoek van 2012 was dit respectievelijk 43 en 41 procent.

Werkomgeving: op de vraag naar welke termen een goede werkomgeving beschrijven, stond waardering met 59 procent bovenaan. Eerlijkheid, flexibiliteit en interessant werk volgden met 54, 50 en 49 procent.

Dienstverband: twee derde van de vrouwelijke respondenten (66 procent) en drie kwart van de mannen (75 procent) werkt al meer dan vier jaar voor hun huidige werkgever.

Loonsverhoging: de meerderheid van de respondenten (vrouwen 58 procent en mannen 64 procent) heeft al eens om een loonsverhoging gevraagd of was hierover in onderhandeling. In 2012 bedroegen deze percentages 49 en 57 procent en in 2011 nog 44 en 48 procent.

Vakantie en werk: drie kwart van de respondenten (75 procent) werkt ook op vakantiedagen. Zij checken dan mail, halen werk in, willen ongestoord werken of nemen deel aan een conference call (respectievelijk 71, 44, 35 en 30 procent). 40 procent van de respondenten noemt zichzelf een workaholic.

Vertrek: de belangrijkste redenen om een werkgever te verlaten, zijn: verantwoordelijkheden die niet bij het geschetste profiel passen (38 procent), salaris (38 procent) of oninteressant werk (34 procent).

Baan zoeken: in de zoektocht naar een nieuwe baan kijken respondenten op vacaturesites, nemen ze contact op met vrienden en hun netwerk en maken ze hun online profielen weer compleet (respectievelijk 30, 24 en 21 procent).

 

# # #

 

Onderzoeksmethode

In november 2012 hield Accenture een online onderzoek onder 4.100 business executives van middelgrote en grote bedrijven in 33 landen. De landen waren Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Finland, de Filipijnen, Frankrijk, Ierland, India, Indonesië, Italië, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Saoedi-Arabië, Singapore, Spanje, Thailand,  de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk de Verenigde Staten Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika en Zuid-Korea. In ieder land deden minimaal 100 respondenten mee, met uitzondering van Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken, waar in totaal 200 respondenten waren. Er namen evenveel vrouwen als mannen deel en ook de leeftijden en het managementniveau waren in balans. De foutmarge was ongeveer +/-2 procent. Het volledige onderzoeksrapport is verkrijgbaar via www.accenture.com.

 

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!