Select Page

Je speelt best goed voor een meisje

Je speelt best goed voor een meisje

Deze maand presenteerde Buma/Stemra het eerste onderzoek naar gendergelijkheid in de Nederlandse muziekindustrie. Vrouwen in de muziek voelen zich onvoldoende serieus genomen, is de conclusie. Het is Rita Zipora (30), Nederlandse singer-songwriter, al zo vaak gebeurd. Dan maakte ze zich klaar voor een soundcheck in een concertzaaltje en voelde ze de geluidsman kijken als ze haar draadloze microfoon uit haar tas haalde. “Je hebt zeker niet het ontvangertje bij je, meisje.” Zipora vindt het frustrerend dat er richting vrouwen denigrerend wordt gedaan zodra het over techniek gaat. “Natuurlijk heb ik dat ontvangertje bij me. Ik ben muzikant. Ik wéét dat het zonder niet werkt.”

Het onderzoek naar gelijke behandeling onder producers, tekstschrijvers, componisten en artiesten in Nederland van Buma/Stemra toont aan dat vrouwen in de muziek in Nederland zich minder vaak serieus genomen voelen dan hun mannelijke collega’s. Ze werken harder dan hun mannelijke collega’s en krijgen minder betaald. Daarbij zijn er (te) weinig vrouwelijke rolmodellen, waardoor de ongelijke verdeling in stand wordt gehouden. Buma/Stemra wil dit veranderen, om daarmee te beginnen stellen ze een werkgroep in waar onder anderen zangeres Rita Zipora zetelt.

“Ik praat hier vaak met vrouwelijke collega’s over. Iedereen heeft wel zo’n verhaal. Mannen hebben ook allemaal gekke verhalen, het is de muziekindustrie, maar ik kan met zekerheid zeggen dat die niet zo vaak met hun sekse te maken hebben als bij ons.”

In interviews wordt maar al te vaak gevraagd naar hoe dat nu is, om als vrouw gitaar te spelen. En vaak genoeg horen vrouwen dat er alleen maar met hen wordt gewerkt vanwege hun vrouw-zijn. “Mijn reactie is dan altijd dat ik dan wel even zal laten zien wat ik kan. En dat is goed. Want het is een harde business.”

Juist daarom vindt Zipora dit zo kwalijk. Want dergelijk seksisme leidt tot minder zelfvertrouwen onder vrouwelijke muziekmakers. “En in de muziekindustrie moet je jezelf echt kunnen en durven verkopen.”

Gelijk in opleiding, ongelijk in carrière
Opvallend is dat hoewel de man/vrouw-verdeling op muziekopleidingen wel gelijk is – vrouwelijke muziekmakers in Nederland zijn gemiddeld zelfs wat beter opgeleid dan hun mannelijke collega’s – maar 13% van de leden bij Buma/Stemra vrouw is. Het is duidelijk dat vrouwen niet evenveel kansen krijgen en/of nemen om carrière te maken, terwijl ze het talent wél hebben. Volgens Zipora komt dat vooral omdat er minder vrouwelijke rolmodellen zijn.

Daarin ligt ook een taak voor Buma/Stemra, concluderen de onderzoekers: “Laat zien dat er vrouwelijke componisten, tekstschrijvers, producers en andere muziekmakers zijn.” Dat zou deze vicieuze cirkel moeten  en kunnen doorbreken, hoopt Zipora.

 

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel van Trouw.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!