Select Page

Digitale opmars voor gendergelijkheid

Digitale opmars voor gendergelijkheid

Zowel mannen als vrouwen spreken openhartig over gendergelijkheid. Je ziet het terug in de digitale zoektermen.
Over de hele wereld wordt 8 maart Internationale Vrouwendag gevierd: een dag om gendergelijkheid te verbeteren en de prestaties en impact van vrouwen op culturele, politieke en sociale kwesties te vieren. Ook al bestaat deze dag al meer dan 100 jaar, in maart 2017 bereikte de ‘zoek-interesse’ voor deze dag een piek. Diezelfde maand bereikte de globale zoek-interesse voor gendergelijkheid ook zijn hoogtepunt.

Merriam-Webster riep feminisme uit tot haar ‘Word of the Year’ in 2017. Daarnaast vroegen veel mensen Google om antwoorden.

Karen Budell en Laura Young doken in Google search data om patronen te ontdekken in de zoek-interesses voor gendergelijkheid. Ze vonden er drie: mensen zoeken inspiratie, ze willen begrijpen wat er gebeurt en ze worden aangezet tot actie.

Mensen zoeken inspiratie
Als mensen geïnspireerd worden – door een meeslepende afstudeerspeech, iemand die een award ontvangt en een uniek verhaal vertelt of een slogan op een protest-spanddoek – wenden ze zich tot Google om het onderwerp verder te onderzoeken. Dat betekent heel veel zoekopdrachten die beginnen met “wie was de eerste vrouw die…” De top 3 van deze zoekopdrachten afgelopen jaar is:
1. Wie was de eerste vrouw die zich verkiesbaar stelde als president?
2. Wie was de eerste vrouw die de Mount Everest beklom?
3. Wie was de eerste vrouw die naar de ruimte ging?

Mensen zoeken om te begrijpen
Over de hele wereld groeit de interesse in vraagstukken rondom vrouwen en het verlangen om daarover meer te leren. Zoekopdrachten naar “gender equality” zijn de afgelopen twee jaar met 20% gestegen.

De top 3 vragen naar gendergelijkheid van de afgelopen vijf jaar, internationaal gezien, is:
1. Wat is gendergelijkheid?
2. Waarom is gendergelijkheid belangrijk?
3. Hoe kun je gendergelijkheid bevorderen?

Het zijn niet alleen vrouwen die informatie zoeken over deze kwesties. Google data laat zien dat in de Verenigde Staten meer dan 40% van de geïnteresseerden in vrouwenrechten man zijn.

Mensen zoeken om actie te ondernemen
Gelijkheid en rechten van vrouwen worden niet alleen tijdens Internationale Vrouwendag bediscussieerd, maar er is een beweging op gang gekomen. En de digitale voetafdruk breidt zich uit over continenten en generaties.

Het internet ondersteunt activiteiten en bondgenoten en helpt mensen om informatie te vinden over hoe zij kunnen participeren in het gesprek of de actie.

Volgens Google data is de top 3 van hoe-vragen gerelateerd aan gendergelijkheid in de Verenigde Staten:
1. Hoe kunnen we gendergelijkheid bereiken?
2. Hoe kunnen we gendergelijkheid verbeteren?
3. Hoe kunnen we gendergelijkheid helpen?

Een gendergelijkheid-onderwerp waar je nu misschien wel aan denkt is seksuele intimidatie. Steeds meer slachtoffers spraken zich uit en er was veel aandacht voor in het nieuws. Beroemdheden die werden beschuldigd, maakten dat deze kwestie ook bespreekbaar werd bij de rest van de populatie. Volgens Google Search Trends werd seksuele intimidatie 110% vaker opgezocht in de afgelopen 12 maanden dan in de 12 maanden daarvoor.

Bewegingen als #MeToo gaven de internationale dialoog een nieuwe zet, waardoor veel mensen deel gingen nemen aan het gesprek. Afgelopen jaar werd “me too” in 196 verschillende landen opgezocht. In oktober 2017 bereikte de zoekopdracht naar “me too” een hoogtepunt. In de Verenigde Staten bleek dat meer dan 60% van de geïnteresseerden man was.

En jij?
We zijn blij met deze positieve ontwikkeling. Meer aandacht voor gendergelijkheid van zowel mannen als vrouwen betekent uiteindelijk dat er meer actie wordt ondernomen. We komen steeds een stapje dichterbij die gelijkheid. En jij? Hoe ga jij gendergelijkheid bereiken, verbeteren en helpen? Wie weet inspireer jij weer anderen!

 

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel, met een inspirerende video.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!