Select Page

8 tips om je grenzen aan te geven

8 tips om je grenzen aan te geven

Grenzen zijn essentieel voor een goede relatie en voor een gelukkig leven. Maar waar ligt jouw grens? Hoe ontdek je dat en hoe geef je dan je grenzen aan? Volgens psychologe en coach Dana Gionta is het aangeven van grenzen voor de meesten van ons lastig. Jammer, want het zou ons leven een stuk makkelijker maken. Dana Gionta geeft 8 tips om je grenzen aan te geven en ze te behouden:

#1. Weet wat je wilt en waar je staat. Je kunt je grenzen pas aangeven als je weet waar je zelf staat. Dus probeer je emotionele en mentale grenzen te ontdekken. Wat wil en kan jij accepteren en wat maakt je juist gestrest? Door jezelf deze vragen te stellen, leer je je grenzen beter kennen.

#2. Reflecteer op je gevoel. Als je je ongemakkelijk voelt in een gesprek, ga dan voor jezelf na waar dat gevoel vandaan komt. Neem even de tijd om erover na te denken, en zoek de balans tussen gevoel en ratio. Zo wals je niet over je gevoelens heen en voel je beter aan of er een grens is overschreden.

#3. Wees direct. Bij sommige mensen is het niet nodig om je grenzen duidelijk kenbaar te maken in een gesprek. Vaak zijn dit mensen met dezelfde communicatiestijl, persoonlijkheid en visie als jij. Maar als je iemand tegenkomt met een andere persoonlijkheid of culturele achtergrond kan het zijn dat je duidelijk moet zijn over jouw grenzen. Wat voor de één een hele normale manier van communiceren is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. Je hoeft niet mee te gaan in de stijl van de ander en mag best aangeven dat iets voor jou niet prettig is.

#4. Geef jezelf toestemming. Angst, schuldgevoel en onzekerheid zijn valkuilen als het gaat om grenzen aangeven en aanvoelen. Dit kan maken dat we confrontaties uit de weggaan en niet eerlijk durven zijn over onze grenzen, waardoor die telkens worden overschreden. Grenzen zijn een teken van zelfrespect, geef jezelf dus toestemming om je grenzen aan te geven.

#5. Wees zelfbewust. Grenzen hebben alles te maken met jouw emoties en het respecteren van jouw gevoel. Laat je ratio je gevoel niet wegdrukken, maar stel jezelf wel vragen. Als je merkt dat je grenzen weer vervagen kun je jezelf afvragen wat er is veranderd. Wat doe ik nu of wat doet de ander nu, waarom voel ik me nu zo? Wat ga ik aan die situatie veranderen? Waar heb ik wel controle over?

#6. Denk eens na over vroeger en nu. Hoe ben je opgevoed en wat was je rol binnen het gezin? Hoe je toen met je grenzen omging kan sterk doorwerken naar nu. Maar kijk ook eens naar je omgeving. Werken al je collega’s over, waardoor jij ook de druk voelt om langer door te werken? Het kan moeilijk zijn om als één van de weinigen een gezonde grens aan te geven, maar luister naar je gevoel en gedraag je er ook naar.

#7. Zorg goed voor jezelf. Wanneer je goed voor jezelf zorgt, gaat het aangeven van grenzen stukken makkelijker. Voor jezelf zorgen betekent ook dat je luistert naar je gevoel en daar iets mee doet. Wanneer we onszelf goed voelen zijn we ook betere partners, moeders, collega’s en vrienden.

#8. Wees assertief. Vaak verwachten we dat andere mensen weten wat ons pijn doet, maar mensen kunnen geen gedachten lezen. Daarom is het belangrijk om duidelijk en respectvol aan te geven wat jij wilt en verwacht.

 

Klik hier voor het volledige artikel

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

magazine for professional women

NIET OVER LIEFDE, MODE, STERREN, ZIEKTES & KIDS

Meld je aan!



Advertentie

Zijbalk ad

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!