Select Page

10 tips voor leiders om je tijd efficiënt te gebruiken

10 tips voor leiders om je tijd efficiënt te gebruiken

Herken je dat? Het gevoel dat je in honderd sloten te gelijk loopt en eigenlijk niks gedaan krijgt wat je wilde doen? Arjan Bloemendaal van Het Effectieve Werken heeft tien tips om ervoor te zorgen dat je als manager of leidinggevende je tijd optimaal gebruikt en beheert.

  1. Wees bewust van de voorbeeldrol die je hebt tegenover je werknemers en collega’s. Alleen informatie zenden helpt hierbij niet, zorg ervoor dat je dagelijks op de werkvloer gedrag laat zien dat je ook bij anderen wil zien.
  2. Zorg voor duidelijke functiedoelen. Met een aantal heldere doelen in het vooruitzicht zijn de activiteiten om dit te verwezenlijken ook duidelijker.
  3. Let er goed op dat deze doelen ook worden geaccepteerd. Hoe meer de doelen worden geaccepteerd, hoe meer de medewerkers zich er eigen in voelen en ervoor willen werken.
  4. Creëer goede onderlinge relaties vanuit persoonlijke interesse. Wanneer je collega’s zich gewaardeerd voelen, zullen ze meer delen en meedenken met belangrijke zaken.
  5. Laat iedereen aan het woord komen. Elke situatie en elk verhaal heeft meerdere kanten. Zorg dat je als manager iedereen hoort en maak hierop een objectief besluit.
  6. Neem af en toe een stap terug. Als manager sta je overal vaak middenin. Neem soms iets afstand om tot nieuwe inzichten te komen.
  7. Maak een eigen prioriteitenfilter. Kies maximaal drie duidelijke doelen en rank deze naar prioriteit. Door deze focus werk je stukken efficiënter.
  8. Maak de medewerkers meer betrokken. Luister naar je medewerkers en bespreek veel samen. Op deze manier optimaliseer je de werksfeer.
  9. Vergeet niet te reflecteren. Kijk na werkoverleggen of vergaderingen wat er goed ging en wat er beter kan. Zo houd je de volgende keer meer tijd over voor andere prioriteiten.
  10. Probeer je medewerkers zo min mogelijk te onderbreken. Een veel genoemde storing onder kenniswerkers is de grip op onderbrekingen. Overweeg je vraag later te stellen of per email. Hoe minder onderbrekingen, hoe meer tijdwinst en hogere kwaliteit van werk.

 

Klik hier om het hele artikel te lezen via Managers Online.

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



You have Successfully Subscribed!